Pizza met bloemkoolkorst en beleg naar keuze (koolhydraatarm)

Beste lezers,

Het is erg lang geleden dat ik deze blog gepost heb.  Tijdgebrek heeft daar zeker een hoofdrol in gespeeld!

Maar nu ben ik terug met een interessant recept.  Vrienden rondom mij weten dat ik mijn 'koolhydrateninname' sterk gereduceerd hebt, hetgeen tot nu toe alleen nog maar positieve gevolgen heeft gehad voor mijn gezondheid.


Omdat iedereen graag pizza heeft ... en ik zelf dus ook ... heb ik gezocht naar een koolhydraatarme pizza die een waardig alternatief kan zijn voor de klassieke witte deegbodem pizza.  Het resultaat mocht er echt zijn !  Zeker eens proberen ... ook zeer interessant voor mensen met glutenallergieën.  En voor de mensen met lactose-intolerantie zijn er ook lactosevrije kazen ...



Ingrediënten voor 1 pizza van 30 cm doorsnede (2 à 3 personen):

- Voor de bodem
      * 1/2 middelmatig grote bloemkool
      * 1 ei
      * 50g gemalen mozarella
      * zout, lookpoeder, pizzakruiden

- voor de topping
      * naar keuze ....
      in mijn geval:
      * champignons
      * meesterlijcke ham
      * 2 tomaten gemixt in blender, gekruid met pizzakruiden en zout als 'tomatensaus'
      * gemalen mozarella

Bereiding:

- verwarm de oven (heteluchtoven met boven- en onderverwarming in mijn geval) voor op    
225 °C
- snij de rauwe bloemkool in stukken en maal de bloemkool helemaal fijn in een keukenmachine tot het uitziet als een soort poeder (zie foto hieronder): 



- meng onder de gemalen bloemkool 1 ei, 50 gram mozarella en de kruiden.

- bedek een ovenplaat met (herbruikbaar) bakpapier en stort hierop het bloemkoolmengsel uit.  Vorm het tot een pizzabodem van ongeveer 0.5 cm dik.

- bak de pizzabodem (zonder topping) voor 15 minuten op 225 °C of totdat deze stevig aanvoelt en bruin gekleurd is (zie foto)


- De pizzabodem is nu klaar voor de toppings.  

- In mijn geval heb ik een tomatensaus gemaakt van verse tomaat, gemixt en gekruid.  Waarom?  In tomatensauzen van de winkel zit vaak erg veel suiker ... hetgeen ik net wil beperken met dit recept.

- Bestrijk de pizzabodem met deze tomatensaus en bestrooi daarna met gemalen mozarella of andere kazen ...

- leg de toppings naar keuze op je pizza ... in mijn geval als eerste poging simpelweg champignons in schijfjes, meesterlijcke ham en nog wat pizzakruiden

- bak de bodem met topping verder in de oven voor ongeveer 8 minuten op 225°C... evt. sneller klaar indien toppings sneller gaar zijn ...


SMAKELIJK !  



********************************************************************************************************

Totale hoeveelheid koolhydraten voor de gehele pizza:
- 3 g van de bloemkool 
- 6 g van de tomatensaus
- 3 g van de mozarella
- 2 g van champignons en ham

TOTAAL = 14 g 

(vergelijking met een klassieke pizza => ongeveer 200 g koolhydraten voor een pizza funghi)






Reacties