No Knead Bread (niet kneden brood) met kaneel en rozijnen

Dit zeer gemakkelijke niet kneden kaneel rozijnenbrood heeft een stevige en krokante korst en is zacht aan de binnenkant.

Het recept kwam voorbij op Instagram. Niet kneden klonk leuk. Ik heb er mijn  eigen toets aan toegevoegd - zuurdesem - want dat is al een tijdje een noodzakelijk ingrediënt voor mijn broden.

Het deeg is heel makkelijk bewerkbaar, plakt niet - ook niet na 24 uur rijzen. Misschien dat ik het deeg wat minder lang zou laten rijzen bij warmer weer ...


Ingrediënten (voor 2 kleine broden)

500 gram witte broodbloem
250 gram volkoren bloem
200 gram rozijnen
1 tl actieve droge gist 
1 el zout
2 el kaneel
3 el bruine suiker
50 gram zuurdesem
375 ml water op kamertemperatuur

Bereiding

* Brooddeeg maken

Weeg en meet de droge ingrediënten af in een deegkom en roer ze onder mekaar met een houten lepel. Voeg de zuurdesem en het water toe en roer alles goed door mekaar. Eventueel is een klein beetje extra water nodig. Kneden is niet nodig voor dit recept! Het is wel de bedoeling dat je het brooddeeg vormt tot een bol. Zorg er in elk geval dat alle bloem los is van de wand van je deegkom.

* Rijzen

Laat het brooddeeg minstens een halve dag rusten op kamertemperatuur met een vochtige handdoek erover. 
Ik laat het brooddeeg steeds rusten tot de volgende dag. Gemiddeld heeft het deeg dan 24 uur gerezen.

* Brood vormen

Als je klaar bent om het brood te bakken, zet je eerst de oven op 250 graden en laat je deze voorverwarmen.
Verdeel het deeg in 2 gelijke delen. Vorm het deeg in 2 langwerpige kleine broden. Neem hiervoor de vier hoeken van het deeg en vouw deze tot in het midden. Ik plaats de broden op een bakpapier in de broodvormen. Insnijden is niet nodig.

* Brood bakken

Bak de broden 20 minuten op 250 graden. Draai dan de temperatuur lager naar 200 graden. Bak de broden nog 40 minuten op 200 graden.

Reacties