Ayam limau purut (kip in citrusbladcurry)


Wat een topper ! Dus tijd voor een volgende post op mijn blog!
Curry's ... tijdens mijn eerste avond in Thailand was ik verkocht !!!!  Maar niet alleen in Thailand maakt men fantastische curry's .... dit recept is een Maleisische curry met toetsen van limoen/citroengras en het niet te beschrijven complexe smakenpallet dat een curry biedt.

Meestal werk ik met currypasta's die ik kant en klaar koop in de Aziatische supermarkt (Maastricht), maar voor dit recept is alles fully home made

Een hele boterham aan ingrediĆ«nten maar van de ietwat 'onbekendere' ingrediĆ«nten heb ik een fotootje toegevoegd.  Vind je iets niet in de supermarkten?  Ask me ... I can help you !

1. Maak de  de currypasta (alles in een blender steken en heel fijn malen tot geen stukjes meer zichtbaar zijn)

6 kleine rode chilipepertjes, zaad verwijderd
1 stengel citroengras (alleen het malse binnenste)
2 plakjes verse laos (galangal) ... of gedroogd (elk jaar meermaals verkrijgbaar in LIDL)
1 stukje kurkuma ... of gedroogd (overal verkrijgbaar)
6 tenen knoflook
3 grote sjalotjes
3 el water (vergemakkelijkt het fijnmalen in blender)

2. Currypasta aanfruiten in plantaardige olie in een grote zware pan op middelhoogvuur.  Zeer regelmatig roeren, 10 minuten laten bakken tot er belletjes olie over het oppervlak drijven

3. Stukken kipfilet of kleine boutjes, ... (1.5 kg) toevoegen en doorroeren tot alle stukken kip bedekt zijn met de currypasta.  750 mL kokosmelk toevoegen en vuur lager zetten.  Aan de kook brengen.

4. voeg 3 el tamarindepuree toe, 6 kaffir limoenblaadjes en 2 tl zout.
 

5. 20 minuten laten sudderen of tot kip gaar is .... KLAAR




Ik heb deze curry geserveerd met volkoren rijst en een groentenmengsel gekruid met een mengsel van look, sojasaus en fijngesnipperde sjalot


JAMMIEEEEEEEEEEE !!!!

Reacties