Salmone al forno in crosta di pistacchi e miele (Zalm in korstje van pistachenootjes en honing)

Beste Lezers,

Tijd voor een eerste recept!  Niet zomaar eentje, het was hier smikkelen aan de tafel zonet!
Dit recept komt uit 'Mangiare' van Katie Caldesie, mijn favoriete kookboek van dit moment.


Het is een kookboek zonder al teveel fotootjes, maar alle recepten die ik eruit geprobeerd heb zijn overheerlijk ... jullie zullen dus nog vaker een blogpost lezen i.v.m. een recept uit dit boek.  Te koop voor 29,95 EUR, ISBN nummer 9789021550237.

In dit recept wordt de zalm gegaard in een korstje in een oven van 180C, daardoor blijft de vis zeer sappig!

Enkele belangrijke zaken voorafgaand aan dit allereerste recept:

 

* ik zal de recepten op deze blog steeds beschrijven voor 4 personen, tenzij anders vermeld
* ik gebruik steeds zwarte peper uit de momen, vind ik veel lekkerder dan witte peper
* het klassieke keukenzout gebruik ik niet, dit hebben we hier thuis sinds een hele tijd    
   vervangen door 'Fleur de sel' 


Daar gaan we:

Salmone al forno in crosta di pistacchi e miele

ingrediënten:
- 50 g gepelde pistachnoten
- 2 el paneermeel
- 1 el rozemarijnblaadjes
- 1 el tijmblaadjes
- zout en peper
- 4 zalmsteaks, 600 g
- 4 tl honing
- 4 tl olijfolie

Oven voorverwarmen op 180°C.  Hak de pistachenoten fijn en meng met paneermeel, kruiden en peper en zout.  Leg de zalm in een ovenschaal en bestrooi met wat zout.  Smeer honing op elk stuk zalm en verdeel paneermengsel erover.  De honing zorgt ervoor dat het paneermengsel blijft kleven.  Besprenkel de gepaneerde zalmsteaks met de olijfolie.  Zet de schotel 15 - 25 min in de oven (afhankelijk van de dikte van de vis een verschillende gaartijd, bij de steaks zoals je ze op de foto's ziet was de gaartijd voor een perfect sappige zalm 20 minuten).

Het paneermengsel
De zalmsteaks, vooraleer ze de oven in gaan
Hierbij aten we pastinaakpuree.  Pastinaak, volgens Jeroen één van de 'vergeten groenten' smaakt super lekker!

Pastinaak

Gebruik voor 4 personen een pastinaak van +/- 600 g (ongeschild, dus op het weegschaleke van de Carrefour) en 300 g aardappelen (geschild, om het moeilijk te maken).  Stoom (of kook, maar dit doen we bijna nooit vermits de smaak van de groenten/aardappelen veel lekkerder is wanneer ze gestoomd werden) de groenten gaar in 20 minuten.  Giet af en stamp fijn.  Voeg wat melk, peper en zout en nootmuskaat toe en klaar is Kees.

Jaammmmieeeeeeeeeee !!!
Misschien moet ik maar eens een camera kopen die mooie foto's maakt van mijn eten :-)

                                   


Reacties