Zuurdesempannenkoek

 Ja, met de zuurdesemstarter was ik al gauw vertrokken voor een aantal broden ... en nu ook pannenkoeken dus !

Mijn starter staat ondertussen in de koelkast en wordt elke vrijdag even gevoed. Dat doe ik als volgt: ik neem 50 g (ongeveer 1/3 van het totaal) van mijn zuurdesem uit het recipiënt. In plaats van dit weg te gooien .... gebruik ik het voor de pannenkoeken van dit recept! Hierna voeg ik opnieuw 50 g bloem en 50 g water toe aan mijn zuurdesem. Ik roer het goed door én ... kan het een paar uur later ook gebruiken om een 'voordeeg' te maken voor een brood ... of ik zet het gewoon terug in de koelkast.


Recept voor zuurdesempannenkoeken (500 ml melk)

Meng deze ingrediënten:

- 50 g zuurdesem

- 2 eieren

- 150 g speltvolkorenmeel (of gewone bloem)

- 500 ml halfvolle melk of havermelk

// Beslag glad roeren, 1 nacht in de koelkast bewaren. Het beslag is iets vloeibaarder dan je misschien gewoon bent, maar de pannenkoeken zullen prima lukken hoor !

Volgende dag toevoegen: een snuifje zout en een scheutje olie of een beetje gesmolten boter.

Vervolgens de pannenkoeken bakken.



Smakelijk !

Reacties